JOJ GROUP
2018
OBCHODNÁ POLITIKA
JOJ GROUP 2018

JOJ Group sa tento rok podarilo zmeniť pozíciu na trhu v prime time - stali sme sa neohroziteľným lídrom v hlavnom vysielacom čase. Rozhodli sme sa zotrvať v DVB-T, ktoré napriek počiatočným obavám neprinieslo odliv divákov na iné platformy. To znamená, že DVB-T stále hrá veľmi dôležitú úlohu a dosiahnuť 100 % penetráciu sa dnes dá iba prostredníctvom JOJ Group. Zároveň nám narástlo inventory, čo sme ako jediný hráč na tomto trhu dosiahli horizontálne, v podobe zastupovania menších staníc, aj vertikálne, prostredníctvom nárastu našej vlastnej tvorby. Aj v roku 2018 v tom budeme pokračovať, lebo nám záleží na napĺňaní kvantitatívnych a kvalitatívnych parametrov klientov.

 

Príjmová stránka televízie sa skladá z viacerých atribútov. Základným je predaj reklamného času, ktorý máme k dispozícii - to znamená štandardné reklamné spoty, sponzorské odkazy, product placement a špeciálne projekty, ktoré dokážeme vytvoriť v lineárnom prostredí, v digitálnom prostredí (online aj mobile) a tiež cez obsah ako taký, ktorý distribuujeme naprieč všetkými dostupnými platformami na našom území.

Gro týchto príjmov tvorí JOJ Group GRP, do ktorého spadajú naše free-to-air stanice (JOJ, PLUS, WAU) a „ostatné“ stanice, ktoré obchodne zastupujeme na základe dohôd s tretími stranami (Prima Plus a AMC Networks International, v ktorom sa momentálne nachádzajú stanice AMC, Minimax, Spektrum, Šport 1 a Šport 2). Novinkou budúceho roku je, že do balíčka „ostatných staníc“ pridávame našu detskú stanicu RiK.

JOJ Group je rozložená na základe tzv. bundlu, ktorý vychádza z výkonu jednotlivých staníc z pohľadu share-u v CS 12-54, ako aj z produkcie GRPs naprieč všetkými týmito stanicami. Toto rozdelenie pre budúci rok bude nasledovné:

 

JOJ / PLUS / WAU / ostatné = 73 % / 14 % / 9 % / 4 %

 

V roku 2018 tak, ako to bolo aj v posledných dvoch rokoch, očakávame rast komerčného sektoru na úrovni 8 % (výdavky do TV reklamy). Všetok ostatný rast bude tvorený štátnym biznisom, ktorý mal v roku 2017 menšiu prestávku a budúci rok budú štátne kampane v silnej miere alokované do TV. Aby sme sa dostali do komfortu dodávania kampaní a napĺňania potrieb z pohľadu kvantitatívnych i kvalitatívnych parametrov jednotlivých zadávateľov, je nutné hovoriť v televíznom slovenskom priestore o dvojcifernej inflácii.

Budúci rok preto budeme špeciálne dbať na to, aby cena za televízny priestor rástla dvojciferne. Je to mantra, ktorej sa musí venovať celý trh, pretože dopyt po TV priestore je zvýšený a našou snahou je poskytnúť takú ponuku, aby bol dopyt naplnený. Rast ceny je pritom zdôvodniteľný viacerými faktormi, tými základnými sú penetrácia a produkcia inventory.

Pre rok 2018 sme sa v rámci JOJ Group rozhodli pre infláciu 16,8 %.

Inflácia je zložená z viacerých faktorov:
- nárast bázového CPP
- nárast day-partového indexu (prime time)
- nárast jednotlivých sezónnych indexov (v každom mesiaci)

Pre viac informácií pozri prezentáciu v PDF

 

Cena nášho bázového CPP pre rok 2018 je 696 eur.

Na ňu sa nabaľujú jednotlivé sezónne indexy, ako aj day-partové a stopážové indexy, indexy za pozície, za powerbreaky, prípadne double-brandové indexy, ktoré vo finále všetky tvoria koncovú cenu pre zákazníka.

Sezónne indexy zároveň ovplyvňuje aj nastavenie kontraprogrammingu, špeciálne v budúcom roku najmä s ohľadom na športové podujatia (zimná olympiáda vo februári, MS vo futbale na prelome júna a júla, MS v hokeji, cyklistické preteky s Petrom Saganom).

Pre online reklamu máme špeciálny cenník, ktorý je definovaný hlavne predajom nášho video-inventory, ktoré je pre nás nosným prvkom.

 

Pre rok 2018 platí stávajúca komerčná cieľová skupina All 12-54 live + vosdal + hostia. Kúpyschopnosť obyvateľstva sa však vekovo predlžuje a v budúcom roku budú určite prebiehať diskusie o tom, či možná zmena obchodnej CS nastane už od roku 2019 - v tom prípade by mala byť ohlásená v polovici roku 2018 a mala by byť jednotná na celom trhu.

 

Novinkou je HbbTV, ktoré dokážeme od budúceho roku poskytnúť, avšak zatiaľ hovoríme o veľmi malej penetrácii TV prijímačov v slovenských domácnostiach. Preto bude dôležitá osveta používania červeného tlačidla na ovládači nielen z našej strany ako média, ale tiež zo strany retailu, aby začal adekvátne prijímače ponúkať a aby si ich zákazníci a diváci začali kupovať, ak chcú dosiahnuť pridanú hodnotu cez HbbTV. Následne sme pripravení aj prostredníctvom tejto platformy pre klientov ušiť akékoľvek reklamné posolstvo na mieru.